Ochutnávka grafických technik

Výtvarný cyklus Ochutnávka grafických technik je určen jak pro úplné začátečníky, tak pro ty, kteří již kreslí a malují. Během kurzu se prakticky seznámíme se základy grafických postupů a vytiskneme si vlastní grafické listy. Tedy - pokud máte chuť zkusit si vytvořit originální tašku, pohlednici, firemní vizitku či zajímavý obrázek, budete vítáni!

2 000,00 Kč

Výtvarný cyklus Ochutnávka grafických technik je určen jak pro úplné začátečníky, tak pro ty, kteří již kreslí a malují. Během kurzu se prakticky seznámíme se základy grafických postupů a vytiskneme si vlastní grafické listy. Tedy - pokud máte chuť zkusit si vytvořit originální tašku, pohlednici, firemní vizitku či zajímavý obrázek, budete vítáni!


Studenti se seznámí se základními grafickými postupy, technikami, materiály a pomůckami. Kurz vhodný jak pro úplné laiky, tak i pro zkušené kreslíře a malíře či jenom fanoušky grafiky. Je vhodný pro studenty, dospělé i seniory. Pro všechny, kteří mají chuť tvořit a chtějí poznat a vyzkoušet si něco nového nebo víc prohloubit své výtvarné zkušenosti.


Program kurzu ochutnávka grafických technik:

  • úvod do grafiky, co je grafika?
  • krátké seznámení se s grafickými technikami a jejich vývojem
  • možnost vyzkoušet si: tisk z výšky a hloubky, lept, suchou jehlu, linoryt, monotyp
  • zpracování matrice dle vlastního návrhu
  • tisk a práce s barvou



Z archivu workshopů - dřevořez:

Svého času nejrozšířenější a velmi stará technika pro tisk z výšky je dřevořez. Znali jej již staří Babyloňané a Egypťané. Tiskovou formou je tu dřevěná deska získaná podélným proříznutím kmene stromu. Tato deska je pak zpracována ostrými noži a dlátky tak, že jsou vyhloubena místa, jež nemají tisknout. Kresba tedy zůstává vyvýšena nad ostatní hmotu dřeva a po nanesení barvy ji lze otisknout.
Jedná se o velmi oblíbenou grafickou techniku pro svůj nezaměnitelný uvolněný charakter i pro příjemnou práci s přírodním materiálem.
Linoryt je často využívaná technika pro svoji snadnost zpracování, používané PVC je měkčí a pružnější než dřevo. Touto technikou významně pracovali např. Josef Čapek nebo Ota Janeček. Slepotisk je reliéfní otisk matrice většinou bez použití barvy vytvořený pod velkým tlakem lisu.


Program kurzu ochutnávka grafických technik:

  • úvod do grafiky, co je grafika? Seznámení se s grafickými technikami, historický vývoj.
  • zpracování matrice dle vlastního návrhu (přenesení vlastní kresby nebo fotografie na matrici a její vyrytí dlátky a rydly), zkusíme si práci do dřeva, linolea a jiných podobných materiálů.
  • slepotisk - z vyryté matrice reliéfní otisk bez použití barvy
  • tisk a práce s barvou


Lakovou techniku řadíme do kategorie strukturální grafiky a její postup je velice prostý. Vytváříme reliéfní kresbu na kovovou matrici lakem. Po jeho zaschnutí zatřeme do matrice tiskovou barvu. Tu, tak jako u všech grafických technik tisku z hloubky, stíráme z povrchu matrice pryč tak, že barva zůstává pouze v prohlubních a po stranách vyvýšené struktury vytvořené lakem. Tímto způsobem připravíme matrici pro tisk. Podle způsobu zatírání tiskové barvy můžeme do značné míry ovlivňovat závěrečnou podobu obrazu a docílit tak mnoho rozmanitostí při výsledných otiscích.
S touto technikou můžeme také snadno vytvářet různé zajímavé struktury, když např. do laku otiskujeme povrchy různých předmětů (přírodnin, látek atd.). Nebo do plošně nanesené vrstvy laku vyrýváme kresbu. Můžeme také různé drobné a plošné předměty lakem přímo zalít (látky, písek, traviny atd.) a tím povrch matrice zpevnit a připravit k tisku. Technikou strukturální grafiky významně pracoval např. Vladimír Boudník, ze žijících výtvarníků např. Eduard Ovčáček, Alena Kučerová

Monotyp není grafická technika v pravém smyslu slova a mohli bychom ji zařadit spíš do technik malířských, i když je výsledkem otisk. Jedná se o otisk malby vytvořené na hladkou kovovou či plastovou matrici na vlhčený papír, tak jako u všech ostatních grafických technik. Slovo monotyp či monotypie znamená, že vytváříme vždy jediný originál a každý další otisk je vždy originálem. Výsledek má nezaměnitelný svěží charakter, který není možný jiným způsobem docílit. Můžeme vytvářet jak realistické motivy tak i neomezeně experimentovat s barvou a tvarem.